Xing Yi Quan
Η Δημιουργία του XING YI QUAN *
Το Xing Yi quan-πυγμαχία της μορφής και της πρόθεσης είναι ένα αρχαίο στυλ που έχει σημαντική θέση στην ιστορία των Κινέζικων πολεμικών τεχνών. Είναι γνωστό με διάφορες ονομασίες, όπως Xinyi quan-πυγμαχία της θεωρίας και της πράξης, Xinyi liuhe quan-πυγμαχία των έξι αρμονιών της καρδιάς και του μυαλού και liuhe quan-πυγμαχία των έξι αρμονιών, ενώ ονομάζεται ακόμα Xinyi quan-πυγμαχία της καρδιάς και του μυαλού σε κάποια μέρη της Κίνας.
Κάποιοι λένε ότι το όνομα Xingyiquan χρησιμοποιείται λόγω του μεγάλης εσωτερικής και εξωτερικής ενότητας που απαιτείται – η πρόθεση εκδηλώνει το εσωτερικό, ενώ το σώμα το εξωτερικό.
Κάποιοι λένε ότι οφείλεται στο ότι το xingyi είναι στυλ που μιμείται ζώα και δημιουργεί τις μορφές του στην φαντασία.
Σύμφωνα με ιστορικές πηγές, το Xingyi έχει πάνω από τριακόσια χρόνια ιστορία.
Δημιουργήθηκε στην Puzhou, της επαρχίας Shanxi, κατά την ύστερη δυναστεία των Ming και πρώιμη δυναστεία των Qing. Η δημιουργία του συνήθως αποδίδεται στον Ji Longfeng, αν και άλλες πηγές τον αναφέρουν ως Ji Like ή αναφέρουν δύο διαφορετικά άτομα, ο Ji Long και ο Ji Feng.
Μία πηγή από την Henan, του 1735 , αναφέρει ότι «υπάρχουν πολλά στυλ πολεμικών τεχνών των οποίων δεν γνωρίζουμε την προέλευση, αλλά ξέρουμε ότι η πυγμαχία liuhe προέρχεται από δύο άντρες από την Shanxi, που ονομάζονται Ji Long και Ji Feng και έζησαν στα τέλη της δυναστείας των Ming.
Ήταν τόσο άριστοι στις τεχνικές της λόγχης που κάποιοι τους θεωρούσαν πνεύματα, και υπήρχαν πολλές υποθέσεις για το ποιοι μπορεί να ήταν οι δάσκαλοί τους. Πίστευαν ότι σε καιρό ειρήνης, όπου όλα τα όπλα είχαν λιώσει ή απομακρυνθεί, δεν θα είχαν ιδέα πώς να πολεμήσουν αν αντιμετώπιζαν μία απροσδόκητη επίθεση.
Γι’ αυτό και εξέλιξαν τις τεχνικές λόγχης σε τεχνικές χεριών. Αυτή η θεωρία μάχης προήλθε από μία πηγή, αλλά πήρε χιλιάδες μορφές, και το στυλ ονομάστηκε liuhe.
Η ίδια πηγή αναφέρει επίσης: «η καρδιά είναι ενωμένη με την πρόθεση, η πρόθεση είναι ενωμένη με την ενέργεια, η ενέργεια είναι ενωμένη με την δύναμη, ο ώμος είναι ενωμένος με τον γοφό, ο αγκώνας με το γόνατο, το χέρι με το πόδι. Αυτές είναι οι έξι αρμονίες.
Μία μεταγενέστερη πηγή , γραμμένη στα τέλη της δυναστείας των Qing, αναφέρει: «αυτό το στυλ προέρχεται από δύο ανθρώπους, τον Ji Long και τον Ji Feng, από την Puzhou, της επαρχίας Shanxi. Προέρχονταν από οικογένειες της περιοχής, και ασκούσαν τις πολεμικές τέχνες για χρόνια, αλλά δεν υπάρχει αναφορά σε προηγούμενες γενιές».
Κάποιες πηγές για το Xingyi ισχυρίζονται ότι δημιουργήθηκε κατά την δυναστεία των Song (960-1279) από τον Yue Fei, ενώ άλλες λένε ότι το έφερε από την Ινδία ο Da Mo στα τέλη του 5ου αιώνα . Μία πηγή του 1750 αναφέρει ότι ο Yue Fei διέπρεψε στις τεχνικές του δόρατος, τις οποίες χρησιμοποίησε και στις τεχνικές της γροθιάς, ενώ ότι δίδασκε ένα στυλ που ονομαζόταν Yi quan-πυγμαχία της πρόθεσης το οποίο ήταν αξιοσημείωτο.
Η ίδια πηγή συνεχίζει: «κάποιος με το επίθετο Ji και το όνομα Jike, που ονομαζόταν επίσης και Longfeng, που γεννήθηκε στα τέλη της δυναστείας των Ming, ή στις αρχές της δυναστείας των Qing, από την φυλή Feng στο Pudong, μαθήτευσε με διάσημους Δασκάλους στα νότια βουνά. Αφού αρίστευσε στην πυγμαχία με τον Wu Mawang, μαθήτευσε με τον Cao Jiwu. Παρόλα αυτά, δεν υπάρχουν ιστορικές πηγές που να συνδέουν τους Yue Fei, Da Mo και Cao Jiwu με το Xingyi, και πολύ μελετητές των πολεμικών τεχνών πιστεύουν ότι δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία ότι αυτοί το δημιούργησαν.
Επίσης, σύμφωνα με έναν μοναχό σαολίν, στο ναό τους στο βουνό Lingshan, εξασκούσαν ένα στυλ που ονόμαζαν xingyi quan-πυγμαχία του μυαλού και της καρδιάς ή xingyi ba-αρπάγη του μυαλού και της καρδιάς από πολύ παλιά, και μάλιστα ήταν ένα από τα καλύτερα στυλ του ναού.
Το 1963, στα πλαίσια της έρευνας του για το Xingyi, ο Li Tian Ji επισκέφτηκε τον ναό για να δει τον γέρο μοναχό Wu Shanlin, να εφαρμόζει το στυλ Χingyi ba. Κατέληξε στο συμπέρασμα πως ο χαρακτήρας των κινήσεών του θυμίζει πολύ το Χingyi που εξασκείται σήμερα, πράγμα που θα έπρεπε να προκαλέσει σκέψεις στους ιστορικούς της τέχνης.
Μένει να ερευνηθεί σε ποιο βαθμό το xingyi ba των σαολίν συνδέεται με το xingyi quan που δίδασκε ο Ji Longfeng.
Αρχαίες πηγές αναφέρουν καθαρά ότι το xingyi έδινε από την αρχή την ίδια έμφαση στην υγεία και στις μαχητικές τεχνικές και ότι σαν στυλ ήταν αρκετά απλό.
Οι βασικές τεχνικές ήταν έξι πρόσθιες στάσεις και έξι οπίσθιες. Οι πρώτες ήταν πολύ δυνατές, ενώ οι δεύτερες μαλακές. Οι κινήσεις έδιναν έμφαση στις έξι αρμονίες, τα πέντε στοιχεία και την εναλλαγή της δύναμης και της απαλότητας. Οι βασικές προϋποθέσεις ήταν το σώμα του δράκου, οι ώμοι της αρκούδας, τα πόδια του κόκορα, τα χέρια του αετού, το αγκάλιασμα του τίγρη και ο ήχος του κεραυνού.
Έως το 1736, το xingyi είχε διαδοθεί στις επαρχίες Henan, Shanxi και Hebei.
Ο Ma Xueli στην Luoyang(Henan), ο Dai Longbang στο Qi(Shanxi) και ο μαθητής του Li Luoneng, στην Shenzhou(Hebei) συνέχισαν την παράδοση και δίδαξαν πολλούς μαθητές. Το Xingyi αναπτύχθηκε πάρα πολύ κατά την διάρκεια των επόμενων εκατό ετών, από πολλούς έμπειρους δασκάλους σε όλη την Κίνα.
Το Xingyi αποδείχτηκε ένα στέρεο μαχητικό στυλ, από το οποίο αναπτύχθηκαν πολλές τεχνικές και αρκετά παρακλάδια.
Κάθε περιοχή έχει τις δικές της παραλλαγές.
Μεταξύ του Shanxi και του Hebei υπάρχει αρκετή αλληλεπίδραση, οπότε οι παραλλαγές τους έχουν αρκετές ομοιότητες. Τα βασικά στοιχεία και των δύο είναι «η στάση των τριών σωμάτων», οι τεχνικές των πέντε στοιχείων - split/διαιρώ, drive/οδηγώ, drill/τρυπάω, cannon/κανονιά, wring/στραγγίζω – pi, beng, zuan, pao, heng και των δώδεκα ζώων – δράκος, τίγρης, πίθηκος, άλογο, αλιγάτορας, κοτόπουλο, γεράκι, χελιδόνι, φίδι, φοίνικας, αετός και αρκούδα-Long, Hu, Hou, Ma, Tuo, ji, Yao, Yan, She, Tai, Ying, Xiong.
Τα χρόνια που ακολούθησαν πολλοί δάσκαλοι έχουν συμβάλλει στην ανάπτυξη της θεωρίας και της τεχνικής. Ανάμεσα σε αυτούς είναι ο Guo Yunshen, ο Li Cunyi και ο Zhang Zhaodong στην επαρχία Hebei, ο Che Yiji και ο Song Shirong στην Shanxi, ο Mai Zhuangtu και ο Bao Xianyan στη Henan.
Το 1911, ο δάσκαλος του Xingyi Li Cunyi, ίδρυσε την Κινεζική Ομοσπονδία Γου Σου, στην πόλη Tianjin, όπου εκπαίδευσε πολλούς μαθητές και συνέβαλε στην ενοποίηση του χώρου των πολεμικών τεχνών.
Το 1914, ένας δάσκαλος από την Ομοσπονδία, ο Hao Enguang, ήταν ο πρώτος που μετέφερε το Xingyi στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στην Ιαπωνία.
Το 1918, στο Πεκίνο, ο Han Baoxia κέρδισε τον μέχρι τότε αήττητο Ρώσο μαχητή, τον Kang Qin’er, πράγμα που αύξησε το ενδιαφέρον για το xingyi.
Ο Sun Lutang, ο Shang Yunxiang και άλλοι διάσημοι δάσκαλοι έκαναν πολύ δουλειά για να διαδώσουν το Xingyi στην περιοχή γύρω από το Πεκίνο και την Tianjin. Ο Sun Lutang δημιούργησε ένα στυλ συνδυάζοντας τις θεωρίες του Xingyi, του Bagua και του Taiji, ενώ τα βιβλία του είχαν μεγάλη απήχηση.
Μετά την απελευθέρωση, το 1949, οι Κινέζικες πολεμικές τέχνες γνώρισαν μεγάλη διάδοση και έγιναν δημοφιλείς στον λαό. Το Xingyi διαδόθηκε ευρύτερα και καθιερώθηκε ως ένα από τα στυλ που συμμετείχαν στις εθνικές συναντήσεις και διαγωνισμούς των πολεμικών τεχνών.
Για πολλά χρόνια, η στάσεις του Xingyi χρησιμοποιήθηκαν ευρύτατα στην φυσιοθεραπεία. Σε συνδυασμό με το qigong και με άλλες θεραπευτικές ασκήσεις μπορεί να δώσει αποτελέσματα.
Το Xingyi έχει διαδοθεί στις μέρες μας σε όλο τον κόσμο.
Με αυτόν τον τρόπο το Χingyi συμβάλλει στην πολιτισμική ανταλλαγή μεταξύ της Κίνας και του υπόλοιπου κόσμου.
Τα χαρακτηριστικά του XING YI QUAN
Απλό και ευθύ
Οι κινήσεις του xingyi είναι απλές. Κυρίως είναι σε ευθεία γραμμή, το ένα άκρο εκτείνεται όταν το άλλο μαζεύει, με ελάχιστες εξωτερικές κινήσεις.
Στην πράξη, είναι γρήγορο και δυνατό, συνδυάζοντας το μαλακό και το σκληρό με φυσική ομορφιά. Όταν κάποιος κατακτήσει την τεχνική, η δύναμη είναι εμφανής σε απλές κινήσεις, χωρίς κανένα στολίδι, καθώς κάθε επιπλέον κίνηση θα κατέστρεφε την πρωτότυπη μορφή.
Το χαρακτηριστικό της απλότητας είναι εμφανές και στην μάχη, που δίνει έμφαση σε γρήγορη και άμεση επίθεση για να φτάσει στον αντιπάλο. Ο στόχος του χτυπήματος είναι το “μία ίντσα κερδίζει” ή “όταν ξεκινήσεις έχεις ήδη φτάσει”. Οι φράσεις αυτές περιγράφουν τις απλές, γρήγορες και δυνατές κινήσεις.
Σφιχτό και δεμένο
Το xingyi δίνει έμφαση στην ταχύτητα και την δύναμη. Κινείται γρήγορα σε μικρό χώρο. Η φράση “οι ώμοι δεν αφήνουν ποτέ τα πλευρά, τα χέρια δεν αφήνουν την καρδιά” σημαίνει ότι τα χέρια όταν κινούνται μένουν κοντά στο σώμα, σαν ένα σκοινί που περιστρέφεται, έτσι ώστε η δύναμη να είναι ολοκληρωμένη, στερεή και από όλο το σώμα.
Το ότι “τα χέρια σηκώνονται σαν ατσαλένια λίμα και πέφτουν σαν κοντάρι με αγκίστρι” σημαίνει ότι η δύναμη είναι σύντομη και σφιχτή, ότι γυρνάει καθώς χτυπάει και ότι είναι σφιχτά συντονισμένη με τις κινήσεις του σώματος και των ποδιών.
Για να γίνει ένα βήμα μπροστά, το ισχίο διπλώνεται για να καλύψει τη βουβωνική χώρα, τα γόνατα τεντώνονται, το πόδι γυρίζει προς τα μέσα και τα δάχτυλα γαντζώνονται στο πάτωμα. Αντίστοιχα, όταν το σώμα γυρίζει, το κέντρο του σώματος, η οσφυϊκή χώρα, οδηγεί την κίνηση, που είναι γρήγορη και στέρεα.
Αυτή η μεστότητα διαφέρει φανερά από τις εκτεταμένες και μεγάλου βεληνεκούς κινήσεις του στυλ της μακριάς γροθιάς.
Σταθερό και καθορισμένο
Η στάση είναι στέρεα, και τα πόδια σταθερά – “να περπατάς σαν να τραβάς άροτρο και να πατάς σαν να βγάζεις ρίζες”. Το στήθος είναι κοίλο και η κοιλιά στερεή, η αναπνοή βυθίζεται στο dantian, ενώ η ενέργεια και η δύναμη ενώνονται. Εξαιτίας των παραπάνω, το πάνω μέρος του σώματος είναι ευλίγιστο και φυσικό, ενώ τα κάτω άκρα είναι ατσάλινα και σταθερά.
Η κίνηση δεν είναι ούτε εύκαμπτη, ούτε δύσκαμπτη και δίνει την αίσθηση της εξωτερικής ευκολίας και εσωτερικής σταθερότητας. Στιβαρό και άνετο, το κορμί κρατάει την εσωτερική του δύναμη καθ’ όλη την διάρκεια της άσκησης.
Συντονισμένο και ολοκληρωμένο
Όλο το κορμί είναι ενωμένο, οι κινήσεις φυσικές, τα πόδια και τα χέρια συντονισμένα.
Τα κλασσικά κείμενα αναφέρουν ότι “το χτύπημα πρέπει να ξεκινάει μέσα από το σώμα και να φτάνει μαζί στο πόδι και στο χέρι” και ότι “αν το χέρι φτάνει πριν το πόδι, το χτύπημα θα αποτύχει, ενώ αν το χέρι και το πόδι φτάσουν μαζί το χτύπημα θα φτάσει στον αντίπαλο σαν να κόβεις χορτάρι”. Το Xingyi απαιτεί συντονισμό όχι μόνο στα χέρια και τα πόδια – αλλά σε χέρια, μάτια, σώμα και βήματα – "όταν ένα κλαδί κινείται, τότε εκατό κλαδιά ακολουθούν". Όταν χτυπάμε, τα τρία άκρα – δάχτυλα χεριού, ποδιού και μύτη – ευθυγραμμίζονται και τα τρία τμήματα συγχρονίζονται. Ξεκινάει το τμήμα των άκρων, συνεχίζει το μεσαίο τμήμα και ακολουθεί το τμήμα της βάσης.
Πάνω σε αυτή την βάση, η πρόθεση κινεί την ενέργεια και η ενέργεια δημιουργεί την δύναμη, έτσι ώστε το μυαλό, η αναπνοή και η δύναμη να είναι συγχρονισμένα.
Ο συγχρονισμός του εσωτερικού και του εξωτερικού που επιτυγχάνεται είναι τέτοιος, που όταν κανείς κινείται, δεν υπάρχει τίποτα που να μην είναι ενωμένο. Στο παρελθόν, το xingyi quan ονομαζότανε και liuhequan, πυγμαχία των έξι αρμονιών, μία αναφορά στις τρεις εσωτερικές και τις τρεις εξωτερικές συνδέσεις.
Οι πρώτες τρεις είναι το συναίσθημα με την πρόθεση (ή πνεύμα και μυαλό, ή καρδιά και μάτι), η πρόθεση με την ενέργεια και η ενέργεια με την δύναμη. Οι εξωτερικές είναι οι ώμοι με τους γοφούς, οι αγκώνες με τα γόνατα και τα χέρια με τα πόδια.
Αυτές οι συνδέσεις δείχνουν τον βαθμό συντονισμού που απαιτείται στο Xingyi.
Η αξία της εξάσκησης στο XING YI QUAN
Το Xingyi είναι μία φυσική δραστηριότητα που κάνει καλό στο σώμα και στο μυαλό
Είναι άριστο για την βελτίωση της φυσικής κατάστασης με επιβεβαιωμένο αποτέλεσμα στην δύναμη των μυών. Νέοι και δυνατοί αθλητές μπορούν να αναπτύξουν τους μύες σε όλο τους το κορμί.
Η φάση της ανάπτυξης των μυών χρησιμεύει για την βελτίωση της φυσικής κατάστασης για μελλοντικές ανάγκες.
Για να χτίσουμε γερή βάση πρέπει να σταθεροποιήσουμε το κορμί.
Όταν τα χέρια κινούνται προς τα μέσα ή προς τα έξω, μένουν κοντά στα πλευρά, πράγμα που δημιουργεί αντίσταση. Όταν τα χέρια υψώνονται ή χαμηλώνουν, περιστρέφονται προς τα έξω ή τρυπάνε και στην συνέχεια περιστρέφονται προς τα μέσα σε σπείρα και γυρνάνε, πράγμα που γυρίζει τον πήχη, τους δικέφαλους, τους τρικέφαλούς και τους δελτοειδείς μύες.
Η δύναμη που χρησιμοποιεί κανείς για να κυλήσει, να περιστραφεί και να χτυπήσει συστέλλει όλους τους μύες, και τους εξασκεί αποτελεσματικά, χρησιμοποιώντας τον έναν έναντι του άλλου.
Υπάρχουν επίσης αυστηρές οδηγίες για τις στάσεις και για την εξάσκηση των ποδιών.
Για παράδειγμα, για να προχωρήσει κανείς ευθεία μπροστά, πρέπει να κάνει ένα μεγάλο βήμα, που να είναι γρήγορο και να προσγειωθεί σταθερά, έτσι ώστε το σώμα να μην σηκωθεί ούτε να πέσει. Αυτό απαιτεί να ασκηθεί μεγάλη πίεση στα πόδια. Οι στάσεις των δώδεκα ζώων έχουν πολλά άλματα, πτώσεις και γρήγορες στροφές πράγμα που γυμνάζει πλήρως του μύες και τους συνδέσμους.
Με τα χρόνια, όλοι οι μύες του σώματος αποκτούν μεγάλη δύναμη.
Το νευρικό σύστημα εκπαιδεύεται εξίσου:
Αυτού του τύπου οι ενέργειες απαιτούν τον συντονισμό των ματιών, των χεριών, των ποδιών και του σώματος, έτσι ώστε ολόκληρο το σώμα να κινείται σαν μία μονάδα. Το πνεύμα πρέπει να είναι σε εγρήγορση, ενώ το σώμα το μυαλό να είναι ενωμένα, ώστε η πρόθεση να οδηγεί την κίνηση.
Με αυτόν τον τρόπο ο εγκέφαλος ενεργοποιείται ώστε να ρυθμίσει την κίνηση, που εξυπηρετεί στον συντονισμό του κεντρικού νευρικού συστήματος και των λειτουργιών του εγκεφάλου. Αυτού του είδους η ουδέτερη διέγερση, μέσω της συμπυκνωμένης δραστηριότητας, προσφέρει ενεργή ξεκούραση στον εγκέφαλο, καθώς κάποια μέρη του «κλείνουν». Έτσι, η εξάσκηση στο xingyi όχι μόνο προκαλεί ιδρώτα, αλλά διαλύει την κούραση και συμβάλει στην καλή ζωή.
Το xingyi έχει επίσης άριστη επίδραση στα εσωτερικά όργανα και στο καρδιοαγγειακό σύστημα.
Απαιτεί το στήθος να είναι χαλαρό, η κοιλιά σταθερή, ενώ η αναπνοή να κατεβαίνει χαμηλά στο dantian.
Η εσκεμμένη αύξηση του βάθους της αναπνοής ενδυναμώνει το διάφραγμα, με αποτέλεσμα η μακροχρόνια πρακτική να βελτιώνει την αναπνευστική λειτουργία. Η κοιλιακή αναπνοή προκαλεί το κατέβασμα του διαφράγματος, πράγμα που αυξάνει την κίνηση των οργάνων. Αυτό βοηθάει την κυκλοφορία του αίματος στην κοιλιακή χώρα, που βοηθάει στην πέψη και στις λοιπές λειτουργίες του μεταβολισμού.
Πολλές τεχνικές του xingyi είναι μιμητικές, με πρότυπο κάποια ζώα, το κάθε ένα από τα οποία έχει μοναδικά χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα, για να μιμηθεί κανείς πειστικά την ευκινησία της μαϊμούς, την αγριότητα της τίγρης, την ταχύτητα του χελιδονιού, ή την ευλυγισία του φιδιού, ο αθλητής πρέπει να αναπτύξει ταχύτητα, δύναμη, ευκινησία και ευλυγισία στα χέρια, στα μάτια, στο σώμα και στα πόδια.
Αυτή η δραστηριότητα αναπτύσσει όλες τις ιδιότητες του σώματος και του μυαλού.
Το XING YI QUAN έχει εμφανή μαχητικά χαρακτηριστικά
Κατά την διάρκεια της ιστορικής του εξέλιξης, το Xingyi ενσωμάτωσε μεγάλη ποικιλία θεωρίας και εμπειρίας σε μαχητικές τεχνικές και στρατηγική. Αυτή η ποικιλία γίνεται εμφανής κατά την εξάσκηση, και αναπτύσσει την κατανόηση για την αυτοάμυνα, ενώ ασκεί την ικανότητα για μάχη. Αυτή η επίγνωση βοηθάει να κρατηθεί το ενδιαφέρον του μαθητή.
Στον τομέα της στρατηγικής, το Xingyi δίνει έμφαση στα ακόλουθα:
Πολέμα για να κερδίσεις
Τόλμα να πολεμήσεις σαν να πρέπει να κερδίσεις, κινήσου κατευθείαν μπροστά. Δύο οδηγίες του Χingyi λένε ότι “όταν συναντήσεις το αντίπαλο θα υπάρξει ένας νικητής”, “αντιμετώπισε τον θάνατο χωρίς φόβο” και “αν μπορείς να προχωρήσεις με μία σκέψη, μπορείς και να μείνεις με μία σκέψη”.
Η μάχη χτίζει την αυτοπεποίθηση ώστε να μπορούμε αντιμετωπίσουμε τον αντίπαλο και να τον κερδίσουμε.
Η παράδοση του Xingyi έχει πολλά ρητά για να περιγράψει την ανάπτυξη του πνεύματος μέσα από την μάχη: “πολέμα σαν να περπατάς στον δρόμο, κοίτα τους ανθρώπους όπως θα έβλεπες το γρασίδι”, “όταν προπονείσαι, κοίτα τον αντίπαλο απέναντί σου, όταν πολεμάς να φέρεσαι σαν να μην υπάρχει κανείς”, “ο γενναίος άνθρωπος δεν σκέφτεται τα λάθη, αυτός που σκέφτεται τα λάθη δυσκολεύεται να προχωρήσει μια ίντσα” και “όταν ο θυμός γεμίζει το στήθος, ποια η δυσκολία να εξολοθρεύσεις τον εχθρό;”.
Παίρνε πρωτοβουλία
Προχώρα μέσα ή έξω γρήγορα, κράτα πάντα την πρωτοβουλία στην πλευρά σου.
Τα ρητά του xingyi δίνουν έμφαση στα εξής: «τα μάτια είναι καθαρά και τα χέρια γρήγορα, πήδα και κάνε καθαρή επίθεση», «να υψώνεσαι σαν τον άνεμο, να προσγειώνεσαι σαν τόξο, χτύπα προτού να το περιμένει ο αντίπαλος».
Με το που συναντήσεις τον αντίπαλο, ρίξε το πρώτο χτύπημα για να πάρεις τον έλεγχο, χτύπα γρήγορα και χτύπα μόνο μία φορά. Κάνε επίθεση, πριν προλάβει ο αντίπαλος να προετοιμάσει την άμυνά του, για να τον κάνεις να χτυπήσει χωρίς να το σκεφτεί.
Ούτε να δείχνεις τις προθέσεις σου, ούτε να φανερώνεις τις κινήσεις σου, «όταν κινείσαι, πρέπει να είσαι σαν το αέρα που σαρώνει την γη».
Ως προς την τακτική, πρέπει να κρατάς την πρωτοβουλία στα χέρια σου – επίθεση και μετά αποφυγή, αποφυγή και μετά επίθεση, δεν υπάρχει λόγος για απομάκρυνση. Όταν χτυπάς, πήγαινε για το πλεονέκτημα. «Βάλε το πόδι σου στο κέντρο, το μέρος που ο αντίπαλος προφυλάσσει – ακόμα και ένας αθάνατος θα δυσκολευότανε να το αντιμετωπίσει».
Κρατά τον αντίπαλο εκτός ισορροπίας
Το Xingyi αποκαλεί το κεφάλι, τον ώμο, το αγκώνα, το χέρι, τον γοφό, το γόνατο και το πόδι “οι επτά γροθιές”. Το κάθε ένα μπορεί να χτυπήσει, και μπορεί να χρησιμοποιήσει κανείς όποιο θέλει. Αν ο αντίπαλος είναι μακριά, χρησιμοποίησε τα χέρια η τα πόδια αν είναι κοντά, τον αγκώνα ή το γόνατο.
Τα πόδια είναι υπεύθυνα για τα 7/10 της επίθεσης και τα χέρια για τα 3/10,
Ένωσε τα πέντε στάδια και τα τέσσερα άκρα εντελώς. Όταν μάχεσαι, να είσαι εντελώς άδειος ή στέρεος, όπως η τίγρη που περπατάει χωρίς θόρυβο, ή ο δράκος που κινείται χωρίς να αφήνει ίχνη, έτσι ώστε ο αντίπαλος να δυσκολευτεί να σε καταλάβει και να αμυνθεί. Τα κλασσικά κείμενα λένε “οι γροθιές χτυπάνε τρία άκρα και κανείς δεν βλέπει την μορφή τους, αν η μορφή φανεί, δεν γίνεται να πετύχεις”.
Προσαρμόσου στις περιστάσεις
Γνώρισε τον εαυτό σου και τον άλλον, δες την ευκαιρία σου και άρπαξέ την.
Το Xingyi δίνει έμφαση στο να αλλάζεις ανάλογα με τον αντίπαλο. Όταν πολεμάς με έναν αντίπαλο δεν μπορείς να μένεις προσκολλημένος σε κάποιο σχέδιο, πρέπει να προσαρμόζεσαι σε ό,τι αυτός κάνει. Η ύψιστη ικανότητα είναι να μην έχεις καμία στρατηγική μάχης, κανένα σχέδιο.
Μόνο όταν δεν υπάρχει κανένας σχεδιασμός μπορεί να υπάρχει αποτελεσματικό σχέδιο.
Απέναντι σε έναν αντίπαλο, πρέπει να δεις τι κάνει αυτός και να συνδυάσεις την άμυνα και την επίθεση, χρησιμοποιώντας τις τεχνικές της παρατήρησης, της μελέτης και της αναχαίτισης.
Όταν ο αντίπαλος κινείται, δες την ευκαιρία που σου δείχνει, αναχαίτισε γρήγορα, και μετά, όταν η πρόθεση φτάνει, φτάνουν και τα χέρια, όταν τα χέρια φτάσουν, χρησιμοποίησε την δύναμη, χρησιμοποίησε τις εναλλαγές του μαλακού και του σκληρού, του άδειου και του γεμάτου, της ανόδου και της πτώσης.
“Πάντα να κινείσαι χρησιμοποιώντας τις ευκαιρίες που έχεις”.
Οι μαχητικές τεχνικές του Xingyi περιλαμβάνουν “εξάπλευρες” ικανότητες.
Αυτές είναι:
Qong, Qiaomiao-επιδεξιότητα ή ικανότητα
Shun, Ziran-ροή ή φυσικότητα
Yong, Guoduan-κουράγιο ή αποφασιστικότητα-
Ji, Kuaisu-ταχύτητα-
Hen, Bu Rongqing-σκληρότητα ή ασπλαχνία
και Zhen-αλήθεια ή να μην αφήνεις τις αλλαγές του αντιπάλου να σε μπερδέψουν.
Το Xingyi διαθέτει μεγάλη ποικιλία επιθετικών και αμυντικών κινήσεων.
Οι φόρμες σκιαμαχίας για ένα άτομο και οι φόρμες με όπλα περιλαμβάνουν πολλές τεχνικές χεριών, ποδιών και όπλων και όλες έχουν τόσο αμυντική όσο και επιθετική χρήση. Κάποιες μπορούν να χρησιμοποιηθούν άμεσα σε πραγματικές καταστάσεις, ενώ κάποιες άλλες πρέπει να προσαρμοστούν, πράγμα που αποτελεί άλλη μία μέθοδο εξάσκησης στην στρατηγική της μάχης.
Θεραπευτικές ιδιότητες του XING YI QUAN
Το Xingyi χρησιμοποιεί μία όρθια στάση στην οποία μπορεί κανείς να εξασκείται σθεναρά ή μαλακά, έτσι ώστε να είναι προσιτή σε ανθρώπους κάθε ηλικίας και φυσικής κατάστασης. Τα άτομα με αδυναμία ή χρόνιες παθήσεις μπορούν να επιλέξουν συγκεκριμένες τεχνικές και να ασκούνται μαλακά, ή να κάνουν μόνο την όρθια εξάσκηση για να έχουν τα θεραπευτικά αποτελέσματα.
Κάποιες κλινικές φυσιοθεραπείας, όπως η κλινική στο Harbin Medical Universtiy, πέτυχαν θετικά αποτελέσματα συνδυάζοντας την όρθια στάση του Xingyi με άλλες θεραπείες, σε ασθενείς με υψηλή καρδιακή πίεση, βρογχίτιδα και διαταραχές του νευρικού συστήματος.
Όταν χρησιμοποιείτε το Xingyi για θεραπευτικούς σκοπούς, επιλέξτε τις πιο απλές κινήσεις και στάσεις και βεβαιωθείτε ότι διατηρείτε τον ρυθμό της καρδιάς και της αναπνοής ήρεμο καθ’ όλη την διάρκεια της εξάσκησης. Κρατήστε τον κορμό ίσιο και το σώμα χαλαρό, και συγκεντρωθείτε σε ό,τι κάνετε.
Αυτό θα βάλει σε τάξη το νευρικό σύστημα, θα βελτιώσει την λειτουργία των εσωτερικών οργάνων, και θα βελτιώσει την ψυχική και την σωματική κατάσταση. Ο συνδυασμός των κινήσεων και των στάσεων, όταν χρησιμοποιείται σαν θεραπεία, έχει τα ίδια αποτελέσματα με τις παραδοσιακές κινέζικες ασκήσεις αναπνοής-qigong και το Taiji.
Κάποια άτομα με δυσκολία στην κίνηση των άκρων έδειξαν πραγματική βελτίωση με αυτού του είδους την πρακτική, κάτω από την κατάλληλη επίβλεψη.
* όλες οι πληροφορίες και η θεωρία ανήκουν στον sigung Li Tian Zi, στον shifu Niu Shen Xian και στους προγόνους. Παραθέτονται εδώ ώστε να είναι προσιτές σε οποιονδήποτε τις αναζητήσει, όταν φτάσει κάποτε σε τέτοιο επίπεδο που να του είναι απαραίτητες.