Σεμινάρια NEI JIA QUAN 2.11 - 26.11.2011!!

Σεμινάρια NEI JIA QUAN 2.11 - 26.11.2011!!
Είναι το δεύτερο φθινόπωρο που βρήκε τον δάσκαλο Niu Sheng Xian στην Αθήνα. Καλεσμένος και αυτήν την φορά από τον προσωπικό του μαθητή  και εκπαιδευτή  του Α. Σ. Κεραμεικός, Δούκα Δημήτρη. Δεν ήταν βέβαια λίγοι οι μαθητές του συλλόγου, που είχαν εκφράσει μια τέτοια επιθυμία, καθώς η περσινή εμπειρία, έδειξε έμπρακτα, πως μόνο ενδιαφέρον θα είχε κάτι τέτοιο.
Μια περίεργη εποχή αυτή που διανύουμε. Οι περισσότεροι την χαρακτηρίζουν  μεταίχμιο, δίνουν μια χροιά μεσσιανική , πως πολλά τελειώνουν κ ίσως δεν αρχίζει τίποτε. Θα μπορούσε κανείς να μιλάει με τις ώρες. Θα μπορούσε να αναρωτιέται μέχρι να ξημερώνει για τον χαμένο χρόνο, για τα λιγοστά χρήματα, για λάθος όνειρα ζωής, κοινωνικά και προσωπικά, και εξοργισμένος και γεμάτος ερωτήματα να αποκοιμηθεί… Για τους ίδιους λόγους και ενισχυμένος από μια άλλου είδους αγρύπνια, ξεπερνώντας το αν χρωστάει ή του χρωστάνε, το αν πληρώθηκε και πόσο, το τι πρέπει για το κοινό καλό, το οτιδήποτε που μας έχει επιβληθεί σα να μας ανήκει… στέκεται τρεμάμενος [αλλά στέκεται] σε μια ανορθόδοξη για το σώμα και το νου θέση/στάση. Θυμίζει τη βασική θέση/στάση του Σινγ Γι, σαν-τι-σι. ’Όπως την διδάσκει ο δάσκαλος Niu. Το σώμα διαμαρτύρεται από πόνους, οι μεις καίνε, τα άκρα βαστούν με δυσκολία και καταρρέεις. Με την διαφορά όμως ,πως, αν επιμείνεις, δυναμώνεις.
Με τέτοια πνοή και εμβαθύνοντας στις αρχετυπικές αρχές ο δάσκαλος Niu έμεινε στην Ελλάδα για τρεις εβδομάδες διδάσκοντας Τάιτζι, Σινγκ Γι και Pushing hands [τα χέρια που σπρώχνουν], δείχνοντάς τα στην πράξη ,όσο το επέτρεπε ο χρόνος, αγκαλιά με δημιουργικές αφηγήσεις. Το κουγκ φου των μαθητών, που συμμετείχαν, άρχισε να ξεδιαλύνει την ουσία του, να εντάσσεται δημιουργικά στην καθημερινότητα του καθενός, όλο και πιο πολύ, καταρρίπτοντας το δυσδιάκριτο και θολό, που κουβαλάει μαζί του ο μύθος των λεγόμενων «εσωτερικών στυλ». Η βοήθεια της μαθήτριας και μεταφράστριας του δασκάλου Liu Gal Fang ήταν καθοριστική, καθώς ακούραστα  βρισκόταν κοντά στις απορίες των μαθητών από την μία και στις επεξηγήσεις  τις προτροπές και τις αφηγήσεις του δασκάλου από την άλλη.

Το σεμινάριο χωρίστηκε σε 3 μέρη και διεξήχθη στον Χολαργό, Μεσογείων 269, σε μια καινούργια σχολή της συντροφιάς, αυτή του εκπαιδευτή Γιώργου Διβάνη, πιστού μαθητή του Δ. Δούκα.

Το πρώτο μέρος του σεμιναρίου αφορούσε τα «χέρια που σπρώχνουν», ένα αναπόσπαστο κεφάλαιο στην κατανόηση και άσκηση του Τάιτζι και ένα κεφάλαιο, το οποίο ο δάσκαλος Niu κατέχει, όπως λίγοι δάσκαλοι παγκοσμίως [βλ .παλαιότερο κείμενο «Ο εσωτερικός Νοέμβρης»]. Κάτι που έγινε άμεσα αντιληπτό  μέσα από τον τρόπο, που ο ίδιος μας δίδαξε τα Square Pushing Hands και αναφέρθηκε αναλυτικά στις 4 δυνάμεις. Με μια μικρή επανάληψη στην περσινή ύλη εξοικειώθηκαν και οι αρχάριοι μαθητές με την εξάσκηση του ενός χεριού και περάσαμε στην άσκηση και με τα δύο χέρια. Θα έπρεπε κανείς να μάθει να ακούει με τα χέρια, να κρατά μια χαλαρή αλλά όχι άδεια ροή, να φροντίζει συνεχώς για την σωστή στάση του σώματος. Μέσα από μια τέτοια προσπάθεια άρχιζε να φαντάζει προσιτή η κατανόηση των δυνάμεων [πενκ - λι - τζι - αν], που κρύβονται στην συνεχή ροή των ενωμένων χεριών. Είναι δύσκολο να ακούς και μάλιστα χωρίς να ασκείς άσκοπη πίεση. Ο παραλληλισμός, σε σχέση με αυτό που λέμε καθημερινότητα, δεν είναι βιαστικός. Κατόπιν χωρισμένοι σε ομάδες εφαρμόσαμε με αντίπαλο κάθε μία ξεχωριστά τις δυνάμεις-τεχνικές, προσπαθώντας  κανείς να σπρώχνει, να εκτρέπει, να ακούει και να αξιοποιεί την ορμή του άλλου.

Το πρώτο σαββατοκύριακο αφιερώθηκε στην φόρμα των 24 κινήσεων του Τάιτζι. Χιλιάδες μαθητές σε όλον τον κόσμο ασκούνται πάνω στην φόρμα των 24 κινήσεων . Είναι δύσκολο όμως να δεις με το σώμα σου κάτω από αυτήν, κάτω από την απλή κίνηση των άκρων και του κορμού. Η παρουσίασή της από την άμεση πηγή γνώσης βοήθησε καταλυτικά. Οι κινήσεις ακολουθούν η μία την άλλη όχι απλά διαδοχικά αλλά με συνεχή ροή, με την αναπνοή να μην διακόπτεται, με τον νου άδειο αλλά συγκεντρωμένο, με τους μυς να γυμνάζονται διαφορετικά και στην αρχή ανορθόδοξα, με συνεχείς επεξηγήσεις και διδακτική υπομονή από τον δάσκαλο. Και όλο αυτό όχι από κάποια μικρο νοητική και ιδιότροπη εμμονή στο τι είναι σωστό, αλλά από εμβάθυνση και ουσία από τον άνθρωπο, που ασκεί και διδάσκει την φόρμα αυτή εδώ και δεκαετίες. Ο δάσκαλος Niu την διδάχθηκε προσωπικά από τον δάσκαλο που την έφτιαξε ,δηλ. τον Li Tian Ji. Υπήρξε κοντινός και επιστήθιος μαθητής του. Αυτό από μόνο του προσδίδει μια εμφανή διαφοροποίηση.

Το δεύτερο σαββατοκύριακο το σεμινάριο έκλεισε με την εκμάθηση της φόρμας των 5 στοιχείων του Σινγκ Γι. Πέρσι διδάχθηκαν τα 5 στοιχεία. Πι τσουάν [μέταλλο], τζανγκ τσουάν [νερό], πενγκ τσουάν [ξύλο], πάο τσουάν [φωτιά], χενγκ τσουάν [γη]. Με την επανάληψή τους έγινε πιο σαφής η δυναμική τους και εγκλιματίστηκαν οι αρχάριοι μαθητές. Η φόρμα μικρή, απλή και γεμάτη δύναμη. Όταν όμως επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά αρχίζει να καταλαβαίνει κανείς, πως έχει μπροστά  του έναν άγνωστο , αλλά αρκετά γνώριμο αντίπαλο. Τον εαυτό του. Προσπαθείς να κρατήσεις τις 3 εξωτερικές αρμονίες, ιδρώνεις και καταπονήσε εκεί που δεν θα το περίμενες, εξαντλήσε, καθώς τα τόξα, που πρέπει να κατευθύνουν τα άκρα και τον κορμό, πρέπει να διατηρούνται συνεχώς .Ο νους θυμάται τις 3 εσωτερικές αρμονίες ,η αναπνοή ρυθμίζεται με την κίνηση ,ακόμα και το σάλιο στο κλειστό στόμα καλείται να μετατραπεί σε κάτι χρήσιμο και υγιές…Υπομένεις και όχι από καπρίτσιο μιας υπόσχεσης. Και δυναμώνεις. Σιγά σιγά και γρήγορα την ίδια στιγμή.
Ο δάσκαλος Niu εμψύχωνε γλαφυρά και τόνισε την αξιέπαινη, άλλοτε άτσαλη και άλλοτε αρκετά άρτια, προσπάθεια των συμμετεχόντων και τον ζήλο τους.

Ένας δάσκαλος ,που,΄αν και 74 χρονών, η δύναμη από όλο το κορμί, τα αντανακλαστικά και το οικείο βλέμμα είναι εμφανή. Αναμφισβήτητη είναι η αγάπη και η αφοσίωσή του στο "πραγματικό" κουγκ φου ,το οποίο συνεχίζει να μεταδίδει χωρίς να το περιορίζει σε σύνορα. Σαφώς τυχεροί εμείς, που διασταυρώθηκαν οι δρόμοι του δασκάλου μας Δ. Δούκα και του δασκάλου Niu στην Κίνα το 2006, του ευχόμαστε ότι καλύτερο για τα 74 γενέθλιά του και ανανεώνουμε το ραντεβού μας για του χρόνου.

Ι.Τ. + Κ.Μ.

TOP